Advies op maat

Deskundig en onafhankelijk advies over klantgericht ondernemen. Van klantstrategie en klantrelatiemanagement tot het implementeren van nieuwe technologie. Alles om je organisatie effectiever en slagvaardiger te maken.

adviseur presenteert rapport crm klantgerichtheid

"Geweldig hoe Ruud in korte tijd tot de kern van het vraagstuk is gekomen en ons op weg heeft geholpen naar een praktische oplossing"

Meer dan 20 jaar ervaring gebundeld in een pakkend advies

Als je deskundig en objectief advies kunt gebruiken op het gebied van klantgericht ondernemen, klantstrategie of CRM ben ik je graag van dienst. Ik heb veel ervaring met het adviseren van directies, managementteams en projectteams over commerciële vraagstukken. 

Enkele vraagstukken waarbij je mij kunt inschakelen:

  • Klantstrategie / relatiestrategie / CRM-strategie
  • Blauwdruk van klantgerichte processen / organisatie / systemen
  • Selecteren van een nieuw CRM-systeem
  • Begeleiding bij het vergroten van de klantgerichtheid van je organisatie
  • Begeleiding bij het implementeren van een nieuw CRM-systeem

Voorbeelden van adviesvragen

Heldere visie en strategie

Ik help je met een helder beeld van de juiste groeirichting en de strategie om daar te komen. Dit gaat je helpen om de juiste koers uit te zetten en anderen daarin mee te krijgen.

Concretiseren van plannen

Groeien gaat niet vanzelf. Ik help je om helder te krijgen wat de drivers en barrières zijn. En om een effectief plan te maken om de juiste stappen te zetten.

Verbeteringen realiseren

Een heldere visie en een duidelijk plan zijn de basis voor klantgedreven groei. Maar er is meer nodig om succesvol te zijn. Ik help je met het vormgeven van de veranderingen in de organisatie en het meekrijgen van de mensen.

adviseur geeft advies

Onafhankelijk doelgericht advies

Mijn insteek is altijd vanuit de business en de doelstellingen van mijn opdrachtgevers. Daarbij zie ik software en technologie als middelen om de commerciële effectiviteit te vergroten en niet als doel op zich.

In mijn adviezen en projecten ben ik volstrekt onafhankelijk. Ook als ik adviseer over software, marketing services of andere diensten van derden. Naar opdrachtgevers ben ik altijd transparant over de banden die er bestaan met partijen die ik aanraad of inschakel bij opdrachten.

Voor alle duidelijkheid: ik word geregeld ingehuurd door softwareleveranciers en marketingbureaus voor het geven van presentaties, workshops of advies. Deze partijen krijgen daarmee echter geen voorkeurspositie in adviesopdrachten. Als er een belangenconflict kan ontstaan dan meld ik dat altijd vooraf.

Wanneer kies je voor mij?

Een adviseur moet bij je passen. Hij moet deskundig zijn én zijn persoonlijkheid en aanpak moeten passen bij jou en je organisatie. Dat betekent ook dat ik niet voor iedere situatie de juiste persoon ben.

Wat zijn redenen om wel voor mij te kiezen:

  • Je zoekt een adviseur gespecialiseerd in klantgerichtheid en CRM
  • Je geeft de voorkeur aan een senior adviseur die niet direct een team junioren meeneemt om op jouw kosten het vak te leren
  • Je wenst iemand die zich echt verdiept in jouw organisatie en situatie
  • Je wilt advies op maat in plaats van copy-paste oplossingen
  • Je zoekt een adviseur die technologie als middel ziet en niet als panacee voor alle kwalen


Omdat het voor ons allebei belangrijk is dat we een goede match zijn, doe ik altijd een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Liefst bij jou op kantoor, zodat we elkaar in de ogen kunnen kijken, ik een beeld krijg van jullie organisatie en jullie van mij. Pas als het klikt gaan we samen aan de slag.

Plan een vrijblijvend intakegesprek in

Je hebt behoefte aan advies. In een intakegesprek bespreken we jullie vraagstuk en hoe ik daarbij zou kunnen helpen. Op basis daarvan doe ik een suggestie voor de aanpak. Als dat aanspreekt begroot ik de benodigde werkzaamheden en de kosten. Pas als alles goed voelt gaan we samen aan de slag.