Begrippenlijst klantgericht ondernemen en crm

Een toelichting op relevante begrippen in het domein klantgerichtheid en klantrelatiemanagement

Analytical CRM
Analytical CRM is het samenspel van processen, technologie en mensen en...
Collaborative CRM
Collaborative CRM (Customer Relationship Management) omvat de processen waarmee...
CRM software
CRM-software (Customer Relationship Management-software) is een bepaald type...
CRM strategie
Een CRM-strategie (Customer Relationship Management-strategie) is een plan van...
Historie van CRM
In Nederland begon het eigenlijk allemaal in 1991 met het boek De Customer...
Customer base
De customer base is het geheel van klanten van een organisatie. Het is de groep...
Customer contact center
Een customer contact center (of klantcontactcentrum) is een centrum waar klanten...
Customer intimacy
Customer intimacy is een klantstrategie die gericht is op het opbouwen van een...
Customer relationship management
Customer Relationship Management (CRM) is zowel een strategie als een proces dat...
Customer value management
Customer Value Management (CVM) is een proces waarbij een organisatie de waarde...
customer profiling
Customer profiling is het proces waarbij een organisatie informatie verzamelt...
Customer equity
Customer equity is de waarde van de relaties die een organisatie heeft met haar...
Database marketing
Databasemarketing is een vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van...
Data-driven marketing
Data-driven marketing is een vorm van marketing waarbij gegevens een centrale...
Direct marketing
Direct marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven rechtstreeks...
One-to-one marketing
One-to-one marketing, ook wel 1:1 marketing of een-op-een-marketing genoemd, is...
Event-driven marketing
Event-driven marketing is een marketingstrategie die gericht is op het...
Klantenbinding
Klantenbinding is het proces waarbij een bedrijf ervoor zorgt dat klanten...
Loyalty marketing
Loyalty marketing is een marketingstrategie die gericht is op het belonen van...
Operational CRM
Operational CRM (Customer Relationship Management) is het proces waarmee...
Klantaandeel
Klantaandeel, ook wel share-of-customer, genoemd, is een begrip dat wordt...
Klantbelofte
De klantbelofte is een verklaring van wat een bedrijf belooft aan zijn klanten....
Klantwaarden
Klantwaarden zijn de belangrijkste aspecten waar een klant naar streeft wanneer...
Klantprofiel
Een klantprofiel is een samenvatting van de kenmerken van een individuele klant...
Persona
Een persona is een fictief persoon dat wordt gebruikt om de kenmerken, behoeften...
Klantwaarde
Klantwaarde kan op twee manieren worden geïnterpreteerd: De waarde van de...
Customer lifetime value
Customer lifetime value (CLV) is een maatstaf die gebruikt wordt om de...
Klantgericht ondernemen
Klantgericht ondernemen is een benadering waarbij het belang van de klant...
Customer engagement
Customer engagement is het proces waarbij een bedrijf tracht een band op te...
Customer experience
Customer experience is de totale beleving van een klant van de interactie met...
Customer experience management
Customer experience management (CEM) is het proces van het beheren van alle...