Klantprofiel
Een klantprofiel is een samenvatting van de kenmerken van een individuele klant of een groep klanten die relevant zijn voor een bedrijf. Het individuele klantprofiel van een persoon kan bijvoorbeeld informatie bevatten over de leeftijd, het geslacht, de inkomensgroep, de geografische locatie, de interesses en de online gedrag van die persoon. Dit profiel kan worden gebruikt door een bedrijf om gerichte marketingcampagnes te maken of om producten of diensten aan te bieden die aansluiten bij de behoeften en interesses van die specifieke klant.
Het profiel van de gemiddelde klant is een samenvatting van de kenmerken van een groep klanten als geheel. Dit kan worden gebruikt om inzicht te krijgen in de behoeften en interesses van de doelgroep van het bedrijf en om de marketingstrategieën en producten of diensten hierop af te stemmen. Het profiel van de gemiddelde klant kan ook worden gebruikt om te bepalen hoe een bedrijf zijn resources het beste kan inzetten, bijvoorbeeld door middel van het identificeren van de meest rendabele klanten of de meest lucratieve markten.
Als er klantprofielen worden gemaakt voor verschillende klantsegmenten worden deze vaak gepresenteerd alsof ze van een persoon zijn. In dat geval spreken we ook wel over persona's.