Event-driven marketing
Event-driven marketing is een marketingstrategie die gericht is op het creëren van specifieke marketingacties rondom bepaalde gebeurtenissen die relevant zijn voor een individuele klant. Het doel van event-driven marketing is om op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste doelgroep te communiceren, om zo de merkbeleving en -bekendheid te versterken. Met behulp van data-analyse kunnen bepaalde 'events' een 'trigger' activeren voor een bepaalde marketingactiviteit, zoals het uitsturen van een e-mail of het opbellen van de betreffende klant. Een event kan bijvoorbeeld zijn de verjaardag van de klant, een verhuizing, huwelijk of geboorte. In business-to-business marketing kan een event bijvoorbeeld de verhuizing van het bedrijf zijn, het aantreden van een nieuw directielid of het aanschaffen van een nieuw softwaresysteem.
In het boek "Event Driven Marketing" van auteurs Van Bel, Sander en Verduin (2005) wordt event-driven marketing gezien als een manier om snel te kunnen inspelen op veranderingen in de markt en om de relatie met klanten te versterken. Het boek biedt praktische tips en advies voor bedrijven die event-driven marketing willen inzetten, zoals het bepalen van de juiste triggers en het opzetten van een effectief event-driven marketingplan. Het boek benadrukt ook het belang van het meten van de resultaten van event-driven marketinginspanningen, om te kunnen bepalen of deze effectief zijn geweest.