Ruud Verduin

Onafhankelijk adviseur, spreker en klankbord over
klantgericht ondernemen en customer relationship management

Ik help directies, managers en projectmanagers bij vraagstukken waarbij klantgerichtheid en het realiseren van klantwaarde een rol speelt. Dat doe ik in de vorm van advies, klankborden en inspirerende presentaties. 

Kun je resultaatgerichte inspiratie, begeleiding of advies op het gebied van klantgericht ondernemen, customer experience management, datagedreven marketing of crm gebruiken? Laten we dan kennis maken.

Mijn achtergrond

Ik heb jarenlange ervaring met alle facetten van klantgericht ondernemen, van klantstrategie en customer experience design tot implementatie van organisatorische veranderingen. Als adviseur, manager, directeur en ondernemer heb ik in de praktijk ervaren hoe belangrijk het is om mensen, organisatie, strategie en technologie te verbinden tot een succesvol samenwerkend geheel. Met mijn kennis en ervaring help ik nu organisaties naar een volgend niveau van klantgerichtheid. 

Ik ben opgeleid tot informaticus en daarna al snel terechtgekomen in projecten op het raakvlak van marketing, sales en informatietechnologie. Dat domein trok me zeer aan en dat doet het nog steeds. 

Na een aantal jaren bij IT-bedrijven gewerkt te hebben werd ik adviseur op het gebied van data-driven marketing. Eerst bij een middelgroot bureau en vervolgens heb ik 5 jaar als managing consultant gewerkt bij Ernst & Young Management Consultants. 

Daarna startte ik in 1998 mijn eigen adviespraktijk, Verduin CRM Consultants. Het aantal opdrachtgevers groeide snel en ons team ook. Ik schreef mijn eerste boek - CRM een inleiding - en werd veelgevraagd spreker op congressen en evenementen over klantgericht ondernemen.

Enkele jaren later begon ik naast het adviesbureau ook recruitmentbureau CRM People en marketing services agency CRM Factory. In 2017 voegden we al deze activiteiten samen tot customer engagement agency Smart Connections. Smart Connections groeide snel door naar zo'n 25 medewerkers en meer dan honderd klanten. 

In 2022 besloot ik mijn hart te volgen en terug te gaan naar waar het ooit begon. Ik heb mijn aandelen in Smart Connections verkocht en richt mij sindsdien weer op kleinschalig advieswerk, coaching en het geven van inspirerende presentaties en workshops. Met mijn ervaring help ik nu organisaties naar een volgend niveau van klantgerichtheid, door mensen, organisatie en technologie te verbinden tot een succesvol samenwerkend geheel.

Waar ik goed in ben

Zo terugkijkend op alles wat ik in de loop der jaren heb gedaan springen er een paar dingen uit. Zo ben ik een snelle denker, sterk analytisch en goed in het ontrafelen van complexe vraagstukken tot overzichtelijke structuren en praktische oplossingen. Geregeld ervaren mensen mij als inspirerend, zowel tijdens presentaties als in 1:1 gesprekken. Deze kwaliteiten zet ik dan ook graag in om anderen te helpen.

Wat ik erg leuk vind om te doen is het klankborden met directies en managers over de vraagstukken die hen bezighouden. Ook daarin komen mijn competenties goed tot hun recht.

Soms wordt me gevraagd waar ikzelf inspiratie uit haal. Het eerste dat ik dan wil noemen is mijn werk als jurylid, zoals in de International Customer Experience Awards en de European Customer Centricity Awards. Het is geweldig om daarmee een kijkje achter de schermen te mogen kijken bij organisaties die een best practice zijn in hun sector.

Waar ik ook inspiratie uit haal is het vooruitbrengen van het vakgebied. Dat doe ik als spreker, auteur en gastdocent, maar ook door me in te zetten binnen vakverenigingen. Zo was ik mede-oprichter en de eerste voorzitter van het Platform voor Innovatie in Marketing (PIM) en jarenlang actief binnen het Platform voor Klantgericht Ondernemen. 

boeken over crm en marketing

Schrijven en lesgeven

Men zegt weleens dat de beste manier om iets te leren is om er les in te geven of er een boek over te schrijven. Beide heb ik met veel plezier gedaan. En ja, ik heb daar enorm veel van geleerd.

Als hoofddocent van twee post-academische opleidingen en als gastdocent in het HBO heb ik met plezier mijn kennis overgedragen op de nieuwe generatie. Mooi om dat te mogen doen.

Ik vind het leuk om te schrijven en spreken over onderwerpen zoals klantgerichtheid, klantloyaliteit, customer experience en klantrelatiemanagement. Naast een aantal publicaties in vaktijdschriften ook een tweetal boeken op mijn naam staan. Momenteel schrijf ik aan een nieuw boek over het selecteren van CRM-software en ik heb ook nog de ambitie om een boek te schrijven over het transformeren naar een meer klantgerichte organisatie.

judge badge for customer centricity awards

Beste leerervaringen

Natuurlijk heb ik enorm veel geleerd in mijn eerste jaren als projectmanager, sales engineer en consultant. Ik ben mijn werkgevers en managers dan ook dankbaar voor alle steun en kansen die ik heb gekregen. Ook toen ik mijn eigen bedrijf startte heb ik, met vallen en opstaan. veel geleerd. 

Maar als ik zo terugkijk dan heb ik inhoudelijk misschien wel het meeste geleerd als jurylid in de vele awards en uitverkiezingen waar ik aan mocht bijdragen. Daar kreeg ik vertrouwelijke inkijkjes in de best practices van ondernemingen die de beste waren in hun domein. Vaak ook internationaal. Ongelooflijk leerzaam!

Een paar van de jury's waar ik in heb mogen participeren:

  • Technostarter Award - prijs voor de meest innovatie startup
  • Microsoft Partner Awards - voor de meest klantgerichte partner van het jaar
  • CRM Award - prijs voor de meest klantgerichte onderneming  van Nederland
  • European Customer Centricity Awards - voor de best practices in de categorieën 
  • European Customer Experience Awards - in categorieën 'Best Customer Experience Strategy', 'Customer Centric Culture', 'Customer Experience in B2B'
  • International CX Awards in categorieën als 'Business Change and Transformation', 'Best Use of Technology'
  • Customer Centricity World Series - in de categorieën 'Best Customer Experience Strategy', 'Best Use of Mobile' , 'Customer Centricity in B2B'
spreker geeft presentatie op event

Waar ik graag over (s)preek

Mijn passie ligt bij klantgerichtheid, customer experience management en customer relationship management. Kortom: de klantervaring. Daar praat ik dan ook graag over. Het is natuurlijk een onderwerp waar we - als consumenten - allemaal mee in aanraking komen. Elke dag weer. 

De meeste klantervaringen vergeten we direct weer. Die maken geen enkele indruk. De allerslechtste ervaringen vertellen we door. Hoe meer woede, boosheid en frustratie, hoe beter het verhaal. Andersom geldt iets vergelijkbaars: slechts een handjevol klantervaringen zijn zo goed dat we de moeite nemen om ze door te vertellen. Denk bij jezelf maar eens na welke dat voor jou zijn!

Maar de kunst zit 'm erin om zulke geweldige klantervaringen te creëren. Wat maakt ze zo bijzonder? Hoe kun je ze creëren? Wat is daarvoor nodig?

Dit zijn dingen waar ik graag over spreek. Over de psychologie van de klant. Maar ook over mensen, processen, structureren en technologie. En hoe je daarmee bijzondere klantervaringen creëert. Elke dag opnieuw.

Zoek je een spreker voor een presentatie op een evenement? Klik dan op de link voor meer informatie.

Hoe kan ik jou helpen?

adviseur presenteert rapport crm klantgerichtheid

Advies

Soms is het handig om een deskundige buitenstaander om advies te vragen. 

Ik lever scherpe analyses en praktische adviezen over de beste koers om je doelen te realiseren. Ik ben objectief en onafhankelijk. Je kunt erop rekenen dat ik altijd jouw belang voorop stel.

Kun je gedegen advies gebruiken over een probleem, uitdaging of kans? Neem dan contact met me op.

Klankbord

Heb je een vraagstuk, idee of plan dat je weleens zou willen aanhouden tegen een onafhankelijke derde? Iemand die slim genoeg is om jouw situatie te snappen en genoeg ervaring meebrengt om je snel een stap verder te helpen?

Kun jij een onafhankelijk klankbord of sparringpartner gebruiken? Neem dan contact met me op.

spreker houdt inspirerende presentatie op evenement

Inspiratie

Wil je jouw medewerkers of relaties inspireren en enthousiasmeren op het gebied van klantgerichtheid, klantrelaties of je customer experience?
Dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik heb als spreker voor honderden groepen gestaan, van klein tot groot.

Zoek je een spreker of workshopleider voor jouw evenement? Neem dan contact met me op.

Plan een vrijblijvende kennismaking in

Je hebt behoefte aan advies. In een korte kennismakingscall bespreken we jouw vraagstuk en hoe ik daar mogelijk bij zou kunnen helpen. Op basis daarvan doe ik een suggestie voor de aanpak. Als dat aanspreekt begroot ik de benodigde werkzaamheden en de kosten. Pas als alles goed voelt gaan we samen aan de slag.